Opiekun medyczny – po III semestrze
Praktyki zawodowe / Szkoła policealna
Symbol cyfrowy zawodu
532102
Kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie
MED.14. Świadczenie usług medyczno-pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej
Cele ogólne
- Nabycie umiejętności stosowania przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w warunkach symulowanych.
- Nabycie umiejętności zapobiegania zagrożeniom środowiska pracy opiekuna medycznego.
- Nabycie umiejętności organizowania stanowiska pracy opiekuna medycznego.
- Nabycie umiejętności dobierania wyposażenia i sprzętu do stanowiska pracy.
- Nabycie umiejętności wykonywania działań higienicznych, opiekuńczych i pielęgnacyjnych w ramach posiadanych kompetencji.
- Nabycie umiejętności komunikowania się w zespole terapeutycznym.
- Nabycie umiejętności komunikowania się z osobą chorą i niesamodzielną oraz jej rodziną.
- Nabycie umiejętności dokumentowania wykonania czynności zawodowych.
- Nabycie umiejętności rozpoznawania i przeciwdziałania przypadkom naruszeń praw pacjenta i praw człowieka.
- Nabycie umiejętności działania na rzecz rozwoju zawodu opiekuna medycznego.
Cele operacyjne
Uczeń potrafi:
- wskazać zagrożenia w pracy opiekuna medycznego,
- określić i zastosować zasady bhp i ochrony przeciwpożarowej obowiązujące w pracy opiekuna medycznego,
- określić i zastosować kryteria warunkujące bezpieczeństwo pracy opiekuna medycznego,
- stosować procedury postępowania przeciwdziałające czynnikom szkodliwym i zagrożeniom w miejscu pracy opiekuna medycznego,
- stosować metody dezynfekcji i sterylizacji narzędzi, sprzętu, urządzeń i powierzchni,
- wyjaśnić i respektować znaczenie piktogramów informujących o zagrożeniach w instytucjach ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
- zapobiegać zagrożeniom środowiska związanym z wykonywaniem zadań zawodowych,
- wskazać przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej,
- stosować techniki radzenia sobie z emocjami i stresem,
- dokonywać analizy sygnałów werbalnych i pozawerbalnych podczas komunikowania się z osobą chorą i niesamodzielną,
- określić istotę i zakres zadań realizowanych w profilaktyce zdrowotnej, ukierunkowanych na osobę chorą i niesamodzielną,
- określić istotę i zakres zadań realizowanych w promocji zdrowia, ukierunkowanych na osobę chorą i niesamodzielną,
- planować i realizować działania profilaktyczne i promujące zdrowie wobec pacjenta i jego rodziny,
- stosować zasady organizacji przestrzeni pielęgnacyjnej,
- stosować środki ochrony indywidualnej i zbiorowej,
- dokonać oceny funkcjonalnej w celu ustalenia możliwości osoby chorej i niesamodzielnej w zakresie samoobsługi,
- stosować metody, techniki i sprzęt do wykonania pomiarów antropometrycznych, pomiarów parametrów życiowych oraz obliczania BMI,
- stosować skale służące do oceny zdolności wykonania prostych i złożonych czynności życiowych,
- określić problemy i potrzeby osoby chorej i niesamodzielnej,
- określić problemy funkcjonalne i potrzeby biopsychospołeczne człowieka w różnych fazach życia i stanu zdrowia,
- stosować działania poprawiające mobilność osoby chorej, częściowo i całkowicie niesamodzielnej,
- zaplanować i wykonać toaletę poszczególnych części ciała osoby chorej i niesamodzielnej,
- udzielić pomocy w odżywianiu osobie z różnymi problemami i zaburzeniami odżywiania,
- karmić pacjenta przez zgłębnik i przetoki odżywcze,
- dobierać i stosować techniki pielęgnowania pacjenta z wyłonioną stomią,
- wykonać toaletę intymną u osoby chorej i niesamodzielnej,
- zapobiegać skutkom długotrwałego unieruchomienia w obrębie układów: kostno-stawowego, oddechowego i krążenia,
- zapobiegać odleżynom i uczestniczyć w ich leczeniu,
- rozpoznawać stany zagrożenia zdrowia i życia,
- udzielać pierwszej pomocy w stanach zagrożenia zdrowia i życia osoby chorej i niesamodzielnej,
- rozpoznawać i przeciwdziałać przypadkom przemocy wobec osób chorych i niesamodzielnych,
- rozpoznać i przeciwdziałać przypadkom naruszeń praw pacjenta i praw człowieka,
- posługiwać się językiem migowym i językiem obcym nowożytnym w kontakcie z pacjentem tego wymagającym,
- współpracować z zespołem terapeutycznym,
- dbać o prestiż i wizerunek zawodu.
Materiał nauczania
- Etyczne i systemowe uwarunkowania zawodu opiekuna medycznego
- Etyka w zawodzie opiekuna medycznego
- Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna osoby chorej i niesamodzielnej
- Komunikowanie się w pracy opiekuna medycznego
- Komunikowanie się w języku migowym
- Komunikowanie się w języku obcym
- Organizacja warunków pracy opiekuna medycznego
- Zasady pracy opiekuna medycznego
- Przygotowanie stanowiska pracy
- Dokumentowanie pracy opiekuna medycznego
- Organizowanie i planowanie pracy opiekuna medycznego
- Organizowanie pracy i współpracy w zespole terapeutycznym
- Diagnozowanie stanu osoby chorej i niesamodzielnej
- Rozpoznawanie problemów opiekuńczych i pielęgnacyjnych osoby chorej i niesamodzielnej
- Planowanie i realizacja działań pielęgnacyjno-opiekuńczych
- Rozpoznawanie przemocy, przeciwdziałanie jej i udzielanie pomocy
- Udzielanie pierwszej pomocy w stanach naglących
- Rozpoznawanie stanów zagrożenia zdrowia i życia
- Udzielanie pierwszej pomocy
Procedury osiągania celów
Propozycje metod nauczania: prezentacja, pokaz z objaśnieniem, praca w zespole, pomiary parametrów, odczytywanie informacji zamieszczonych na schematach, analiza dokumentacji, udział w pracy.
Zajęcia powinny być prowadzone z wykorzystaniem zróżnicowanych form: indywidualnie lub grupowo.
Treści powinny być nadbudowywane i dostosowane do zróżnicowanego poziomu uczniów w oparciu o podstawowe wiadomości z zakresu przedmiotów zawodowych teoretycznych i praktycznych.
Środki dydaktyczne do przedmiotu:
podręczniki, dokumentacja pacjenta, sprzęt przewidziany w podstawie programowej oraz znajdujący się w placówce
szkolenia praktycznego.
Metody sprawdzania osiągnięć
Podczas sprawdzania i oceniania wykonywanych zadań i ćwiczeń proponuje się zwrócić uwagę na:
- poprawność komunikowania się i współpracy w zespole terapeutycznym,
- poprawność określenia celu działania i oceny stopnia jego osiągnięcia,
- poziom realizacji zadań zawodowych, ich zgodność z obowiązującymi procedurami i standardami,
- szybkość i trafność podejmowania decyzji,
- satysfakcję osoby chorej i niesamodzielnej z wykonanej usługi,
- bezpieczeństwo osoby chorej i niesamodzielnej,
- przestrzeganie tajemnicy zawodowej.
Kontrolę poprawności wykonania zadania należy przeprowadzić w trakcie i po jego wykonaniu. Słuchacz powinien samodzielnie sprawdzić wyniki swojej pracy
według przygotowanego przez nauczyciela arkusza oceny. Następnie kontroli według tego samego arkusza powinien dokonać nauczyciel, oceniając
poprawność, jakość i staranność wykonania zadania. W ocenie końcowej należy uwzględnić następujące kryteria:
- organizacja stanowiska pracy,
- dobór i poprawność określenia oraz stopień realizacji celu działania,
- dobór i właściwe wykorzystanie sprzętu i aparatury medycznej,
- jakość wykonania zadania,
- kontakt ucznia z pacjentem,
- współpraca w zespole diagnostycznym i terapeutycznym,
- przestrzeganie przepisów bhp i przeciwpożarowych.
W ocenie końcowej należy uwzględnić wyniki wszystkich stosowanych przez nauczyciela metod sprawdzania osiągnięć słuchaczy.
Metody ewaluacji przedmiotu
- Ewaluacja obejmująca całą grupę słuchaczy.
- Ewaluacja przeprowadzona na początku zajęć – „na wejściu”, zwana również diagnozującą.
- Ewaluacja kształtująca przeprowadzana w trakcie realizowania praktyki zawodowej.
- Ewaluacja końcowa – konkluzywna (sumująca/sumatywna) koncentrująca się na analizie rezultatów i skutków programu zarówno tych założonych przed
realizacją, jak i tych niepożądanych, wynikłych w trakcie realizacji, opisana w postaci wniosków i rekomendacji do programu w następnych latach
kształcenia.
Proponowane metody badawcze zastosowane w ewaluacji przedmiotu:
- obserwacja – arkusz obserwacji;
- dyskusja, wywiad, rozmowa – lista pytań;
- analiza dokumentów – arkusz informacyjny, dyspozycje do analizy dokumentów;
- test wiedzy i umiejętności;
- grupowa sesja podsumowująca.