Technik administracji
Praktyki zawodowe / Szkoła policealna
Symbol cyfrowy zawodu
334306
Kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie
EKA.01. Obsługa klienta w jednostkach administracji
Cele ogólne
- Doskonalenie nabytych w szkole umiejętności i postaw w rzeczywistych warunkach pracy.
Cele operacyjne
- doskonalić umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów, organizowania pracy własnej, przewidywania skutków podjętych działań,
- doskonalić postawę zaangażowania, sumienności, uczciwości podczas wykonywania pracy zawodowej,
- doskonalić dokładność i rzetelność w wykonywaniu pracy,
- doskonalić samodzielność w wykonywaniu pracy,
- obsługiwać urządzenia biurowe,
- posługiwać się językiem obcym w stopniu komunikatywnym,
- zidentyfikować się ze środowiskiem zawodowym,
- ponieść odpowiedzialność za pracę,
- współpracować w zespole,
- wykazywać szacunek w stosunku do przełożonych, współpracowników i klientów.
- zachować tajemnicę zawodową.
Materiał nauczania
- BHP w administracji
- Podstawy prawa cywilnego
- Wiadomości wstępne
- Stosunek cywilnoprawny
- Podmioty prawa cywilnego
- Pełnomocnictwo
- Prawo rzeczowe
- Umowy
- Prawo pracy
- Dokumentacja w prawie pracy
- Obsługa komputera
- Obsługa komputera i programów użytkowych
- Redagowanie pism
- Praca biurowa
- Organizacja pracy w administracji
- Organizacja obiegu pism
- Ewidencja skarg i wniosków
- Przyjmowanie i obsługa interesantów
- Organizacja spotkań służbowych
- Sporządzanie dokumentów
- Sporządzanie umów cywilno-prawnych
- Sporządzanie dokumentów wynikających ze stosunku pracy
- Ochrona danych osobowych
- Planowanie pracy
- Kierowanie zmianą
- Planowanie pracy własnej
- Zadania i odpowiedzialność w administracji
- Organizacja pracy zespołu
- Motywowanie
- Kompetencje społeczne
- Stres w życiu człowieka
- Rozwijanie kompetencji
- Zasady etyki zawodowej
- Komunikacja interpersonalna
- Negocjacje w pracy administracyjnej
- Funkcjonowanie biura
- Organizacja obiegu dokumentów
- Obsługa interesanta
- Organizacja spotkań służbowych
- Normy i procedury pracy biurowej
- Wizerunek przedsiębiorstwa
- Etyka zawodowa
- Prawo i Postępowanie administracyjne
- Etapy postępowania administracyjnego
- Struktura organów administracji publicznej w Polsce
- Dokumenty w postępowaniu administracyjnym
- Skargi i wnioski
Procedury osiągania celów
Metody nauczania:
metoda przypadków, ćwiczenia.
Środki dydaktyczne:
techniczne środki kształcenia (komputer z podłączeniem do internetu), Konstytucja, ustawy, rozporządzenia, akty prawa miejscowego, komentarze do aktów normatywnych, orzeczenia, materiały prasowe, regulaminy, schematy, instrukcje kancelaryjne, formularze, wzory pism, publikacje organów rządowych i samorządowych, specjalistyczne programy komputerowe.
Warunki realizacji programu:
zajęcia edukacyjne podczas praktyk podzielone są na dwie części: praktykę zawodową w urzędzie (4 tygodnie) i praktykę zawodową w przedsiębiorstwie (4 tygodnie). Rekomendowane urzędy do wykonywani praktyki zawodowej to urzędy: gminy, miasta, wojewódzkie, marszałkowskie, starostwa, skarbowe, sądy, inne urzędy. Urząd i przedsiębiorstwo zapewnia warunki niezbędne do zorganizowania i przeprowadzenia praktyk zgodnie z programem praktyki zawodowej. Wszelkie czynności dotyczące nadzoru dydaktyczno-wychowawczego nad praktykantem odbywają się w ramach obowiązków służbowych pracownika instruktora/opiekuna praktyk.
Indywidualizacja:
dostosowanie warunków, środków, metod i form kształcenia do potrzeb i możliwości praktykanta.
Metody sprawdzania osiągnięć
Sprawdzanie osiągnięć uczniów powinno być systematyczne i według zasad ustalonych przez opiekuna praktyk/instruktora. Należy wziąć pod uwagę poziom samodzielności podczas wykonywania wyznaczonych zdań zawodowych, jak również kompetencje społeczne. Osiągnięcia można oceniać na podstawie: bieżącej obserwacji wykonywania zadań zawodowych pod kierunkiem nauczyciela, samodzielność wykonywania zadań, ocena postaw względem klienta.
Metody ewaluacji przedmiotu
Ewaluacja przedmiotu obejmuje ilościową i jakościową ocenę skuteczności realizacji programu. Ocena ilościowa to monitorowanie założonej w programie nauczania liczby godzin. Ocena jakościowa osiągnięcia założonych celów powinna odbywać się w trakcie praktyk na bieżąco, aby ocenić poziom osiąganych efektów kształcenia i dokonywać modyfikacji metod nauczania, a także po zakończeniu realizacji części programu w celu zbadania długotrwałych rezultatów.
Sprawdzanie osiągnięć edukacyjnych ucznia powinno odbywać się na podstawie ustalonych kryteriów. Do jakościowej oceny pracy własnej, uczniów lub zajęć mogą zostać wykorzystane również inne metody ewaluacji: wizualne, interpersonalne, grupowe lub indywidualne. Wybór rodzaju metody zależy od inwencji i potrzeb prowadzącego praktyki. Kryteria oceniania powinny uwzględniać umiejętności zawarte w programie nauczania praktyki zawodowej.