Zespół Szkół w Kowalu

Symbol cyfrowy zawodu

325907

Kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie

MED.13 Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej


Cele ogólne

  1. Zapewnienie bezpiecznego wykonywania terapii zajęciowej podczas praktyki zawodowej.
  2. Zapoznanie się z dokumentacją stosowaną w danej placówce.
  3. Tworzenie dokumentacji opisującej stan i ścieżkę terapeutyczną pacjenta.
  4. Zastosowanie umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych pozwalających na pracę z pacjentem.
  5. Zastosowanie wiedzy z zakresu terapii zajęciowej.
  6. Projektowanie procesu terapeutycznego.
  7. Zapoznanie się z metodami i formami pracy dostępnymi w danej placówce.

Cele operacyjne

  1. stosować odzież ochronną podczas wykonywania praktyki na stanowisku terapeuta zajęciowy,
  2. zapewnić higieniczne warunki pracy,
  3. określić zagrożenia występujące na stanowisku pracy,
  4. scharakteryzować dokumenty w danej palcówce,
  5. opracować indywidualny plan terapii,
  6. porozumiewać się w języku obcym z pacjentem,
  7. przekazywać pacjentowi informacje, wykorzystując komunikację alternatywną,
  8. identyfikować metody i formy terapii dostępne w danej placówce,
  9. zastosować odpowiednie formy terapeutyczne do danego przypadku,
  10. identyfikować elementy zajęć specyficzne dla danej niepełnosprawności,
  11. dobierać odpowiednie techniki pracy w zależności od rodzaju niepełnosprawności,
  12. przeprowadzić zajęcia w zakresie niepełnosprawności ruchowej.

Materiał nauczania

  1. Przepisy BHP
  2. Dokumentacja
  3. Metody i formy terapii

Procedury osiągania celów

Praktyki zawodowe prowadzone w są placówkach medycznych, pomocy społecznej, placówkach edukacyjnych oraz w pracowniach wyposażonych w odpowiednie narzędzia i pomoce  terapeutyczne, tzw. pracownie tematyczne.

Procedury osiągania celów kształcenia:

Prowadzenie zajęć z pacjentem. Opracowanie indywidualnego planu terapii, sprawdzian umiejętności praktycznych.

Zadaniem ucznia jest opracowanie indywidualnego planu terapii danego pacjenta z zastosowaniem metod, form i narzędzi pracy adekwatnych do niepełnosprawności lub rodzaju zaburzeń uwzględniającego: zasady ergonomii, zagrożenia dla zdrowia i życia w miejscu pracy oraz czynniki szkodliwe.


Metody sprawdzania osiągnięć

Preferowaną metodą sprawdzania osiągnięć uczniów powinny być kontrola ucznia podczas wykonywania zadań praktycznych:

  • zaprojektowanie procesu terapeutycznego do odpowiedniej jednostki chorobowej,
  • odpowiedź ustna,
  • sprawdzian pisemny,
  • test,
  • obserwacja ucznia podczas prowadzenia zajęć z pacjentem.

Metody ewaluacji przedmiotu

Ewaluacja obejmująca całą grupę uczniów/słuchaczy.
Ewaluacja przeprowadzona na początku roku szkolnego – „na wejściu” – zwana również diagnozującą.
Ewaluacja końcowa – konkluzywna (sumująca/sumatywna) koncentrująca się na analizie rezultatów i skutków programu.

Proponowane metody zastosowane w ewaluacji przedmiotu: ankieta – kwestionariusz ankiety, obserwacja – arkusz obserwacji, analiza dokumentów – arkusz informacyjny, dyspozycje do analizy dokumentów, pomiar dydaktyczny – sprawdzian, test.


Skip to content