Terapeuta zajęciowy – po II semestrze
Praktyki zawodowe / Szkoła policealna
Symbol cyfrowy zawodu
325907
Kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie
MED.13 Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Cele ogólne
- Zapewnienie bezpiecznego wykonywania terapii zajęciowej podczas praktyki zawodowej.
- Zapoznanie się z dokumentacją stosowaną w danej placówce.
- Tworzenie dokumentacji opisującej stan i ścieżkę terapeutyczną pacjenta.
- Zastosowanie umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych pozwalających na pracę z pacjentem.
- Zastosowanie wiedzy z zakresu terapii zajęciowej.
- Projektowanie procesu terapeutycznego.
- Zapoznanie się z metodami i formami pracy dostępnymi w danej placówce.
Cele operacyjne
- stosować odzież ochronną podczas wykonywania praktyki na stanowisku terapeuta zajęciowy,
- zapewnić higieniczne warunki pracy,
- określić zagrożenia występujące na stanowisku pracy,
- scharakteryzować dokumenty w danej palcówce,
- opracować indywidualny plan terapii,
- porozumiewać się w języku obcym z pacjentem,
- przekazywać pacjentowi informacje, wykorzystując komunikację alternatywną,
- identyfikować metody i formy terapii dostępne w danej placówce,
- zastosować odpowiednie formy terapeutyczne do danego przypadku,
- identyfikować elementy zajęć specyficzne dla danej niepełnosprawności,
- dobierać odpowiednie techniki pracy w zależności od rodzaju niepełnosprawności,
- przeprowadzić zajęcia w zakresie niepełnosprawności ruchowej.
Materiał nauczania
- Przepisy BHP
- Dokumentacja
- Metody i formy terapii
Procedury osiągania celów
Praktyki zawodowe prowadzone w są placówkach medycznych, pomocy społecznej, placówkach edukacyjnych oraz w pracowniach wyposażonych w odpowiednie narzędzia i pomoce terapeutyczne, tzw. pracownie tematyczne.
Procedury osiągania celów kształcenia:
Prowadzenie zajęć z pacjentem. Opracowanie indywidualnego planu terapii, sprawdzian umiejętności praktycznych.
Zadaniem ucznia jest opracowanie indywidualnego planu terapii danego pacjenta z zastosowaniem metod, form i narzędzi pracy adekwatnych do niepełnosprawności lub rodzaju zaburzeń uwzględniającego: zasady ergonomii, zagrożenia dla zdrowia i życia w miejscu pracy oraz czynniki szkodliwe.
Metody sprawdzania osiągnięć
Preferowaną metodą sprawdzania osiągnięć uczniów powinny być kontrola ucznia podczas wykonywania zadań praktycznych:
- zaprojektowanie procesu terapeutycznego do odpowiedniej jednostki chorobowej,
- odpowiedź ustna,
- sprawdzian pisemny,
- test,
- obserwacja ucznia podczas prowadzenia zajęć z pacjentem.
Metody ewaluacji przedmiotu
Ewaluacja obejmująca całą grupę uczniów/słuchaczy.
Ewaluacja przeprowadzona na początku roku szkolnego – „na wejściu” – zwana również diagnozującą.
Ewaluacja końcowa – konkluzywna (sumująca/sumatywna) koncentrująca się na analizie rezultatów i skutków programu.
Proponowane metody zastosowane w ewaluacji przedmiotu: ankieta – kwestionariusz ankiety, obserwacja – arkusz obserwacji, analiza dokumentów – arkusz informacyjny, dyspozycje do analizy dokumentów, pomiar dydaktyczny – sprawdzian, test.