Terapeuta zajęciowy – po III semestrze
Praktyki zawodowe / Szkoła policealna
Symbol cyfrowy zawodu
325907
Kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie
MED.13 Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Cele ogólne
- Poznanie przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny oraz fizjologii i ergonomii pracy terapeuty zajęciowego w placówce.
- Poznanie funkcjonowania podmiotów usług zdrowotnych, medycznych i społecznych oraz stosowanej dokumentacji.
- Poznanie procesu komunikacji z podopiecznym oraz występujących barier i zakłóceń.
- Zastosowanie różnych sposobów i technik komunikacji, w tym komunikacji alternatywnej.
- Poznanie narzędzi diagnostycznych w placówce.
- Poznanie planowania i organizacji terapii właściwych dla podmiotu usług medycznych.
- Poznanie zasad planowania procesu terapeutycznego w placówce.
Cele operacyjne
Uczeń potrafi:
- scharakteryzować cele i zadania higieny,
- zastosować zasady etyki zawodowej,
- wskazać dokumenty stosowane w podmiotach usług zdrowotnych, medycznych i społecznych,
- skorzystać z zapisów ustawy o pomocy społecznej, ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
- zastosować sposoby i techniki komunikacji odpowiednie do potrzeb podopiecznych w placówce,
- zastosować metody diagnostyczne dostosowane do rodzaju niepełnosprawności podopiecznego,
- zaplanować proces terapeutyczny na podstawie potrzeb, problemów i zasobów podopiecznego, jego rodziny i środowiska.
Materiał nauczania
- Podstawy terapii zajęciowej
- Bezpieczeństwo i higiena pracy, podstawy fizjologii i ergonomii pracy
- Etyka zawodu
- Cele i zadania terapii zajęciowej oraz klasyfikacja zaburzeń
- Organizacja ochrony zdrowia i dokumentacja w terapii zajęciowej
- Podstawy prawne
- Biomedyczne podstawy anatomii, fizjologii i patofizjologii człowieka
- Podstawy anatomii i fizjologii
- Podstawy patofizjologii
- Pierwsza pomoc przedmedyczna
- Komunikacja alternatywna
- Sposoby komunikacji
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca
- Podstawy języka migowego, daktylografia i ideografia
- Zasady nawiązywania kontaktu z podopiecznym
- Planowanie i organizowanie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej
- Proces komunikacji oraz bariery i błędy w komunikacji
- Bhp i organizacja prawy w terapii zajęciowej
- Diagnozowanie i planowanie procesu terapeutycznego
- Formy, sposoby i narzędzia terapii oraz ich dokumentacja
- Planowanie i opracowanie indywidualnego planu terapii
Procedury osiągania celów
Praca w grupach 5–10-osobowych u pracodawcy. Zalecaną metodą jest nauczanie praktyczne w placówkach pomocy społecznej i ochrony zdrowia umożliwiających obserwację zachowań podopiecznych, nawiązywanie z nimi kontaktów oraz zapoznawanie się z dokumentacją medyczną i terapeutyczną oraz obserwacja planowanych i prowadzonych zajęć terapeutycznych.
Należy dostosować warunki, środki, metody i formy kształcenia do indywidualnych potrzeb ucznia.
Metody sprawdzania osiągnięć
Przy ocenie powinna być brana pod uwagę aktywność ucznia na zajęciach, kreatywne i analityczne myślenie oraz zaangażowanie w wykonywane zadania.
W celu oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów proponuje się dokonanie sprawdzenia trafności zastosowanych narzędzi diagnostycznych, metod i technik terapii oraz przygotowanego indywidualnego planu terapii.
Metody ewaluacji przedmiotu
Ewaluacja obejmująca całą grupę uczniów/słuchaczy.
Ewaluacja przeprowadzona na początku roku szkolnego – „na wejściu” – zwaną również diagnozującą.
Ewaluacja końcowa – konkluzywna (sumująca/sumatywna) koncentrująca się na analizie rezultatów i skutków programu.
Proponowane metody zastosowane w ewaluacji przedmiotu: ankieta – kwestionariusz ankiety, obserwacja – arkusz obserwacji, analiza dokumentów – arkusz informacyjny, dyspozycje do analizy dokumentów, pomiar dydaktyczny – sprawdzian, test.